diumenge, 7 de juny del 2020

ROMÀNIC. MAQUETA Sant Feliu de Rocabruna.

 

    El veïnat de Rocabruna es molt proper al municipi de Camprodón (Ripollès), de fet actualment ja en forma part, i aquí hi trobem l'església de Sant Feliu de Rocabruna.
    Situada a 1080 mts. d'altitud aprox. i al costat de la carretera que porta a Beget,  aquesta església es un edifici romànic que a finals del s.XI  ja surt esmentada en uns documents que la vinculaven al monestir de Sant Pere de Camprodón, però que sembla ser es va construir sobre un altre d'anterior del qual ja se'n tenia referència a finals de s.X.
    Es un edifici de planta rectangular, acabada a llevant amb un bonic absis semicircular, aquest està adornat amb una cornisa i decorat amb dents de serra i una finestra amb arcs en degradació. Al costat de ponent s'alça el campanar, actualment de torre i amb coberta a quatre vessants, però que antigament havia estat d'espadanya, a l'interior del qual s'hi accedeix per una escala exterior,  a la façana sud hi trobem la porta d'entrada, també amb arcs en degradació i arquivolta semicircular, però menció especial mereix la ferramenta d'aquesta porta que es de les més interessants de la comarca.
    Aquesta església fou molt restaurada al s.XV i també a la primera meitat del s.XX.

    Aquesta maqueta no està exposada.


                                                                          
Cara sud de l'església.
 

                                                                       
                                                                           
Cara nord on podem veure l'escala i porta d'accés al campanar.
Fotografia de molt poca qualitat però que li he posada per
poder visualitzar aquesta façana.



                                                                           
Vista de ponent.



divendres, 5 de juny del 2020

ROMÀNIC. MAQUETA Sant Ponç d'Aulina

    L'església de Sant Ponç d'Aulina pertany al municipi de Sant Salvador de Bianya  (Garrotxa).        Situada a una altitud de 830 mts. aprox., sobre un petit turó a la serralada del Capsacosta, prop d'on neix la riera de Sant Ponç. La podem veure a l'esquerra de la carretera de St. Joan direcció a Olot just sortir del túnel de Collabós.
    Es una construcció romànica del s.XII però molt modificada al llarg dels segles, sobretot al s.XVIII que es quan es va construir el campanar i bona part dels murs actuals.
    Consta d'una planta rectangular amb afegitons laterals, a ponent hi ha la porta d'entrada, al costat nord-est hi ha el campanar de torre amb quatre vessants al qual si accedeix per una escala exterior
    L'any 1342 surt esmentada en uns documents que la relacionaven amb el monestir de St. Joan de les Abadesses amb el nom de Sancti Poncii de Olina, però pocs anys més tard ja constava amb el topònim actual "d'Aulina".


    ANECDOTARI
    Aquesta es la segona església que vaig fer i com he dit abans l'única que no pertany al Ripollès, es de la Garrotxa. Això s'explica perquè quan vaig començar a fer esglésies no tenia cap projecte concret, simplement fer-ne de romàniques i properes a St. Joan. Aquesta la vaig triar perquè era una que formava part de "la ruta de les quatre ermites" caminada popular organitzada per la Unió Excursionista de St. Joan de les Abadesses. A partir d'aquesta va ser quan vaig creure que si  volia fer-ne més tenien que ser totes del Ripollès per donar un sentit més coherent a una "possible" col·lecció.

    Aquesta maqueta es una de les que tinc a casa meva.

                                                                           
Vista general de l'església de St. Ponç encimbellada dalt
d'un turó.

Cara sud de l'església.

Cantó de ponent on hi ha una bonica plaça enllosada i la porta
d'entrada a l'església.



                  Planimetria de St. Ponç d'Aulina.
                 Jordi Margui i Pons, Gemma Anglada i Ventura

diumenge, 31 de maig del 2020

ROMÀNIC. MAQUETA Santa Maria de Vidabona.

    L'església de Santa Maria de Vidabona es troba a Ogassa, prop de la muntanya de Sant Amanç, a 1260 mts. aprox. d'altitud i es una de les quatre romàniques d'aquest municipi.
    El primer document que es te de Vidabona data del s.IX i fa referència a la seva vinculació en aquells anys al monestir de Ripoll.
    Com totes les petites esglésies que es poden trobar per aquestes muntanyes, es va construir per donar servei religiós als masos que hi havia al seu voltant, en aquest cas no eren molts i el més important evidentment era el propi mas de Vidabona.
    L'edifici romànic es del s.XII i s'esfondrà totalment avançada la segona mitat del s.XX, de fet jo quan vaig anar a amidar-la, tot i estar en molt mal estat, les parets, absis i campanar encara restaven dempeus. Consta d'una nau rectangular amb un absis a llevant, a mig-dia hi trobem la porta d'entrada i un campanar de cadireta de dos ulls i al cantó de ponent hi ha una rectoria adossada a l'església, aquesta rectoria tenia la porta d'entrada a la cara sud, però també  n'havia tingut una al cantó nord que  es podia distingir perfectament però estava tapiada, i jo en la reproducció la vaig voler fer per deixar-ne constància. Es podia visualitzar perfectament el que era església i rectoria, l'església construïda amb carreus de pedra la majoria rectangulars i molt ben tallats, en canvi la rectoria amb pedra molt irregular com qualsevol masia rural de l'època. L'interior era tota enguixada, hi vaig poder veure petites restes de pintures i el cor, des del qual s'accedia també a la rectoria encara resistia el pas del temps amb la barana de ferro intacta.
    Aquesta església fou sufragània de Sant Martí d'Ogassa i de Sant Julià de Saltor, durant anys va gaudir de molta popularitat al ser considerada santuari marià, de fet per Santa Maria s'hi celebrava un gran aplec amb gent vinguda dels pobles propers. La meva mare m'explicava que de molt petita a casa meva el dia d'aquesta festa hi solien anar. Acabada la guerra civil va restar tancada al culte.

    ANECDOTARI
   Jo de petit havia estat escolà a la parròquia d'Ogassa i era costum en temps pasqual anar a fer el SALPÀS, ritual religiós que consistia en aspergir sal molla i aigua beneïda als llindars de les portes de les cases de pagès, per allunyar els esperits malignes i tenir una bona anyada. Per fer-ho hi anaven el capellà del poble acompanyat de dos escolans. Quan s'apropava aquest temps tots teniem por que no ens toqués el sector de Vidabona perquè entre que era molt lluny, que es tenia que passar per totes les cases i pernoctar en alguna perquè amb un dia no n'hi havia prou, ningú hi volia anar. No hi vaig anar mai, per sort jo era del petits i allà hi anaven els més grans.

     Aquesta es una de les maquetes que guardo a casa meva.
 
 
                                                           
Vista de la part davantera de l'església, es pot veure la diferencia
de construcció d'església i rectoria.


Vista de la cara nord. Aquí la maqueta no estava acabada, podeu
veure la porta que també hi havia hagut per entrar a la rectoria
per la part del darrera.
                                               
Vista de la cara oest.



Planimetria de l'església. 1/200
Manel Anglada i Bayès.


dilluns, 25 de maig del 2020

ROMÀNIC. MAQUETA Sant Julià de Cosp.

      L'església de Sant Julià de Cosp (o de Cortines), està situada sobre un turó rocós a l'extrem sud-oest de la comarca del Ripollès. Tot i que la primera referència que en tenim data de l'any 1187 sembla ser que aquesta capella ja existia en època anterior al romànic, durant molts anys hi va servir i en tenia cura un canonge de Sant Jaume de Frontanyà del bisbat de Solsona (Berguedà), ja que aquestes dues esglésies van estar estretament vinculades fins que finalment va passar al bisbat de Vic.
      L'edifici consta d'una nau rectangular capçada a l'est per un absis semicircular, al sud hi trobem la porta d'entrada, (però sense porta), sobre el mur del cantó oest hi ha un gran campanar de dos ulls, i a la cara nord una paret lateral totalment llisa que reposa sobre un mur construït per poder aconseguir el mateix nivell de la part davantera de l'església, el que la fa molt bonica. L'interior però, es la viva imatge de l'abandonament, el terra totalment cobert de fems del bestiar que hi deuen tancar i  les parets plenes de pintades i no precisament pintures romàniques, la qual cosa et fa reflexionar sobre els esforços i penúries que devien patir els avantpassats  per alçar aquesta església i que finalment s'esvairan en un munt de runes.
       Any de construcció de la maqueta 2006.


        ANECDOTARI. Per anar a fotografiar aquesta església i amidar-la m'hi va portar un nebot que es caçador i que coneixia bastant el terreny, sort, perquè entre les llargues pistes forestals en mal estat  que varem passar, els diversos trencalls i que finalment vam tenir que pujar-hi pel mig d'arbres i   mates al no haver trobat el corriol que hi portava, va fer d'aquesta sortida un petit "safari" que un cop acabat vaig estar molt content d'haver-lo fet, ja un cop arribat allà tot es pau i natura.  Això si, vaig assegurar-me de no deixar cap mida per prendre........ no fos cas que hi hagués de tornar.


Cara oest de l'església i la petita cabanya de la cara nord.
Façana de la reproducció amb porta, en la real no n'hi havia.
Aquesta maqueta també es pot veure al Palau de l'Abadía de Sant Joan de les Abadesses.
A través del mirall es pot veure el desnivell de la paret de la cara nord.
La petita cabanya
Frontal de l'església
La maqueta en el seu lloc d'exposició.











         Planimetria de St. Julià de Cosp.   1/200
   Manel Anglada i Bayès

dissabte, 26 d’octubre del 2019

CIMENT. MAQUETA. Fàbrica de "CAN MARTENG"

   
    Fundada per el francès Francisco Federico Martín Passebois, es coneguda amb el nom afrancesat de  Can Marteng,  pertany a St. Joan de les Abadesses i està situada 850 mts. d'altura aprox. i a mig camí entre St. Joan i Ogassa al costat de la riera Malatosca de la qual utilitzava les seves aigües per les necessitats de l'industria i també per una petita central elèctrica.
      Aquesta fàbrica començà les primeres proves de ciment als vols de l'any 1850, però va viure la seva època més productiva de finals del s.XIX a principis del s.XX. De fet al estar situada al costat de la carretera entre St. Joan i Ogassa era de tothom coneguda la gran activitat que s'hi desenvolupava. Els forns per coure la pedra estaven situats al mateix nivell de la carretera i la resta de processos d'aquesta pedra es produïen en nivells inferiors fins el punt més baix, al costat mateix de la riera que era per on sortia el ciment ensacat. En aquest lloc l'espai entre la muntanya i el riu era molt reduït i a mesura que els sacs anaven sortint els portaven a un cobert que la fàbrica va construir a uns 200 mts. aprox .direcció Torallas (encara se'n poden veure les restes) i aquí el carregaven en camions per consum de proximitat i també amb vagonetes per portar-lo a Torallas i amb tren a Barcelona per la distribució en general.

                                                                             
Part dels treballadors de Can Marteng fotografiats
en una petita celebració.
Fons: Ramón Masó.




Foto de l'època de la fàbrica de Can Marteng, podeu veure el
desnivell de tot el conjunt, a la part superior els forns amb les
xemeneies i a la part inferior el petit espai per on sortia el
ciment acabat.
Fons: Col·lecció Mauri.




    



        Com us he dit abans, al estar situada al costat mateix de la carretera i que en aquella època quasi tothom es desplaçava a peu o en bicicleta, en dies de freds i nevades era un punt de parada poc menys que obligatori, la gent al passar al costat de la fàbrica s'apropava als forns i com que el terra era molt calent, paraven una estona, s'escalfaven els peus, agafaven alè i reprenien la marxa. S'ha de dir que parlem d'uns temps en que els freds eren més forts i les nevades molt més freqüents.

                                                               
Aquí podem veure els treballs de construcció del pont sobre la carretera
d'Ogassa per poder explotar la pedrera situada sota mateix de la casa
de pagès de Torallas.
Fons: Col·lecció Mauri.


En aquestes fotos podeu veure les restes del cobert separat
de la fàbrica que servia per l'emmagatzematge del ciment.

     El cobert per l'emmagatzematge del ciment quedava força per sota de la carretera d'Ogassa i el ciment que anava a Torallas amb vagonetes no hi havia problema, però el que sortia amb camions, per guanyar el fort desnivell fins la carretera en dies de pluja i neu solien patinar i llavors anaven a demanar ajuda a la masia de Torallas, el més petit de la casa, l'Esteve (ell personalment m'ho va explicar) baixava amb un parell de bous, els enganxaven davant del camió i problema solucionat.

    Per sota de la fàbrica en paral·lel a la carretera i amb el mateix desnivell d'aquesta, hi ha un túnel per on passaven les vagonetes que portaven el ciment d'una altre de les fabriques importants de l'època, "Can Benet". Aquesta per poder portar la producció a Torallas es va veure obligada a fer aquest túnel, ja que no hi havia espai exterior amb facilitats per on passar.

Habitatges de "Can Marteng" quan la fàbrica estava en plena
activitat. Es pot observar el petit espai que quedava per la
carretera.
Foto: Col·lecció Mauri
                                                                     
 
Estat actual de la boca nord del túnel. Per aquí passaven
les vagonetes amb el ciment d'una altre fàbrica important,
Can Benet. Gravades en una pedra hi han les inicials R.B.
(Ramón Benet) any 1903.




A l'esquerra part de la fàbrica. Es pot observar una petita edificació
sobre la teulada, en aquest lloc un treballador vigilava l'entrada del
polvorí (foto de la dreta) que ningú aliè a l'empresa hi anés a robar
explosius. Encara avui es pot veure amb la seva reforçada porta.



                 REPRODUCCIÓ ESCALA 1/50 DE LA FÀBRICA DE CAN MARTENG


                                             Imatges de la construcció de la maqueta.

                   
El complex de Can Marteng comença a prendre forma.


Can Marteng amb tota la teulada coberta.




Els forns en plena activitat.




Primeres vagonetes plenes de sacs de ciment a la sortida
de la fàbrica.


                                                                           

                                                                             

                                                                             
                                                                           


    Seguirem............
      

diumenge, 12 de maig del 2019

CARBÓ. La construcció de les mines.


                                        Extret d'un escrit de Jordi Bachs i Pujol.

       Les paraules assenyalades entre cometes son les relacionades directament amb la construcció de les mines i que utilitzaven habitualment tan els miners com la resta de la gent del poble.

       Escollit el terreny adequat pels tècnics, després de les corresponents proves per trobar la "beta" de carbó. s'obria la boca, o inici de l'explotació, dita "galeria" que era la primera fase per anar camí de la "beta".
       Els "picadors", amb les corresponents eines, pic, mall, maça, punterola i pistolet, eren els qui, amb el pic i el mall, anaven arrancant les pedres i amb l'ajuda del "manobre", la maça i el pistolet, feien els forats a la pedra per poder col·locar-hi "un barreno" (cartutx de dinamita) que farien esclatar, en el seu moment, per anar obrint pas.
     També eren els que anaven col·locant els puntals de fusta dits "piles i capells" i les corresponents "enfustades" per donar solidesa i seguretat a la "galeria" que anaven construint.

                                                                 
Col·locació de les enfustades amb les piles i capells.


       La feina dels "manobres" dins la "galeria", consistia en anar retirant les pedres i el carbó que s'arrencaven i carregar-les a les vagonetes per treure-les a l'exterior. Quan ja treballaven dins dels "ramals", cuidaven també de retirar el mineral i passar-lo per les "xarangues" per classificar-lo.
       Els treballs dels "entibadors" era cuidar del manteniment dels reforços, "piles, capells i enfustades" que per efecte d'us o qualsevol anomalia, s'haguessin deteriorat.
       Quan els "picadors" detectaven algun defecte, donaven avis perquè tot seguit anessin a fer la corresponent reparació.
       La mida de les galeries era aproximadament de 2 metres d'alçada per 2 metres d'amplada. La llargada, era la necessària fins trobar inicialment la "beta" de carbó. En realitat la "galeria" era el túnel principal de l'explotació per on s'hi feien totes les maniobres necessàries pel desenvolupament dels treballs d'extracció.
       Paral·lelament a la col·locació de les "piles i capells", ja s'anaven col·locant les vies per les vagonetes per treure inicialment la pedra arrancada i posteriorment el carbó extret.
       El sol de la "galeria" era paral·lel a l'horitzó, lleugerament elevat, quan s'anava endinsant. Aquesta inclinació era feta per facilitar la sortida de les vagonetes a l'exterior carregades de pedres i carbó.
       Tant com s'anava endinsant la "galeria", era necessari fer uns forats anomenats "pous de ventilació", en sentit vertical enlaire, fins trobar l'exterior amb el fi de facilitar l'entrada d'aire a l'interior del túnel.
       Aquests "pous" eren quadrats, tenien aproximadament un metre quadrat i també estaven envoltats amb "anells" de fusta per reforçar-los i evitar desprendiments. Amb aquestes fustes es formaven els quatre costats necessaris, encaixant-se mútuament. Per unir aquests "anells" que s'anaven sobreposant, s'utilitzaven unes espigues de fusta dites "cames de pou", que el mateix "picador" anava fent partint uns llistons quadrats que amb "l'oxul" o "uxol" els tallava els cantells arrodonint-los, perquè entressin en els forats que cada fusta portava fets. D'aquesta manera quedaven fortament unides les unes a les altres. Perquè aquests "anells" quedessin  ben rígids entre la fusta i la paret,introduïen falques de fusta i pedres, dits "guarnitures o estribus" perquè quedessin ben estampides.
                                         
                                                                     
Aquí podeu veure una peça de pou completa, amb les cames de pou
i un detall de cada peça.


       Quan la "galeria" trobava la "beta" de carbó, era quan en realitat començava l'explotació de la mina.
       En aquest punt, construïen un nou "pou de ventilació" que a la vegada servia de pas per començar a foradar el "ramal", a uns tres metres per sobre de la "galeria", seguint la mateixa direcció d'aquesta. La "galeria sempre anava més endavant que el "ramal" a fi de poder anar traient el mineral que s'extreia.
       El "ramal" també estava reforçat per "piles, capells i enfustades" que el "picador" sempre anava col·locant  ajudat del "manobre". La superfície del "ramal" era més petita que el de la "galeria".
       Al terra també s'hi col·locaven les vies, sobre travesses de fusta, per circular-hi les vagonetes, dites "burres", que eren molt més petites que les de les "galeries"; es necessitaven tres vagonetes d'aquestes per omplir-ne una de les grans, que podien carregar 750/800 kg de material.
       Les vagonetes dels "ramals"tenien una forma diferent de les de les "galeries", la seva caixa era un bolquet per la part davantera, per poder-les buidar amb facilitat.
       Dins dels "ramals"quan la "beta" de carbó era més estreta, s'utilitzaven  carretilles manuals de fusta, en substitució de les "burres" que necessitaven més amplada per circular.
       A cada metre de distància, en la llargada del "ramal" es foradava el terra un pou que anava a comunicar amb la "galeria", aquest pou també s'enfustava i a continuació un altre d'igual. En el primer hi tiraven el carbó i a l'altre les pissarres, (tipus carbó de baixa qualitat).
      Les pissarres i el carbó, es classificaven per mitjà d'uns sedassos, anomenats "xarangues". Aquestes estaven col·locades inclinades entre "pou i pou"; els "manobres, (xaranguers)" hi anaven tirant palades del mineral extret. El carbó passava pels forats de la "xaranga" i les pissarres restaven per sobre d'ella, així quedaven separats els dos productes que anaven caient pels pous respectius.
       Al final de cada "pou" hi havia una "tremuja" per emmagatzemar el mineral que hi anava caient, i quan era plena, es destapava fent córrer les fustes que feien de tapa, dites "tampa", i el mineral anava a parar dins de les vagonetes que hi havien situat sota, un cop plenes eren tretes a l'exterior.
       Les "galeries i els ramals"s'anaven construint d'acord amb la capacitat de carbó de la "beta" i els "ramals"s'anaven sobreposant seguint la direcció d'aquesta.
       Els "pous de ventilació" complien un altre servei, aquest era per on podien entrar i sortir els miners i per on s'hi entrava el material necessari, eines, fustes, etc., sempre des de dalt a baix.
       Els desplaçaments dels miners per quests "pous", es feia per mitjà d'escales de fusta construides pels fusters del taller i que anaven des de la "galeria" cap als "ramals".Aquests "pous" s'anaven construint al llarg del "ramal i galeria", a fi de rebre aire de l'exterior contínuament, per facilitar la respiració dels miners i la sortida de pols que com es sabut, provocava la malaltia de la "silicossis".
       La il·luminació a l'interior de les explotacions era aportada per llums de carbur que cada minaire tenia propi i que eren portats a la ma en els desplaçaments, o be penjats a les parets durant els treballs en punt fix.

                                                                      
En aquest dibuix es pot veure una vista en tall de la configuració
d'una mina. Una mina, no només era el forat que veiem a l'exterior,
si no tot un entramat de galeries i ramals i a diferents nivells.
                                         
                           
                                                             
       Quan les vagonetes ja eren fora de la "galeria", formaven un comboi o conjunt de vagonetes per portar-les al lloc de descàrrega. Aquesta feina la feien els "vagoners", un dels quals era el "frener", o sia el que tenia cura d'anar frenant les vagonetes perquè no prenguessin massa velocitat, pel desnivell i per l'empenta que anaven prenent.
       Els punts de descàrrega eren dos, un a l'estació de "Torallas" i l'altre a la plaça Dolça.
       L'estació de Torallas, que era el punt de càrrega dels vagons del ferrocarril, estava situada a uns dos km. de la plaça Dolça, en direcció a Sant Joan de les Abadesses. Encara existeix l'edifici.
       La línia Granollers-Ripoll-Sant Joan-Torallas va ésser traçada per facilitar el transport de carbó i també de passatgers. Fou inaugurada el 17 d'octubre del 1880 per les autoritats de l'època, els quals, visitaren les mines.
       El tram de Sant Joan a Torallas, era destinat exclusivament al transport del carbó. Els passatgers tenien el punt final a Sant Joan.
       Les vagonetes procedents de les mines, arribaven a Torallas per un traçat amb pendent, des de la plaça Dolça passant per l'interior de dos túnels (encara ben conservats actualment). Arribant a Torallas, les vagonetes eren descarregades als vagons de ferrocarril,, per mitjà d'un dispositiu mecànic en forma de tub reixat, dit "gàbia", on es col·locaven d'una a una les vagonetes, de manera que quan eren dins, mecànicament giraven cap per avall buidant tot el contingut sobre el vagó.
       Un cop buides, tornaven a ser enganxades, una rera l'altra, essent conduïdes novament a la plaça Dolça, però per situar-les a la via de retorn, havien de superar una pujada amb un fort desnivell. Aquest desnivell era superat per mitjà  d'un traçat de cables d'acer que unia les vagonetes carregades amb les descarregades i que mentre les carregades baixaven, feien pujar les descarregades. Aquest sistema d'arrossegament es el que s'utilitza en els funiculars de muntanya.
       L'altre punt de descàrrega, que era a la plaça Dolça, el buidat de les vagonetes era fet pel mateix sistema mecànic que el de Torallas, però aquest punt era destinat per carregar directament sobre carretes tirades per bous, al principi, i posteriorment sobre camions, per transportar la càrrega fins als punts de consum més pròxims, com les fàbriques de ciment Can Benet i Can Marteng, avui dia sense activitat, situades entre la plaça Dolça i Sant Joan, o be a industries de Sant Joan i rodalies que en consumien.
       A la plaça Dolça també hi arribava el carbó procedent de les mines més llunyanes, la del Faig i del Pla de'n Dolça, amb vagonetes sobre vies, per mitjà d'un "plan" amb molta pendent, que també utilitzaven el cable com els funiculars de muntanya, per pujar-hi les buides mentre baixaven les plenes, tal com es feia a Torallas.
       Aquest "plan" procedia de Can Camps i anava fins al taller per connectar a la Torre. Aquest últim recorregut que era pla, les vagonetes eren arrossegades pels matxos de l'Andreu.
       L'Andreu era el propietari dels matxos que els hi llogava la Companyia arrendatària de les mines per fer aquest servei o similars.
       De la Torre partia un altre "plan" fins la plaça Dolça, conegut per ("plan" Nº 5).

                                                     
Foto on es pot veure el "plan" nº 5 que anava de la Torre a la
plaça Dolça.

       La jornada de treball a les mines era de 8 hores i s'hi feien dos torns. El del matí de 6 a 2 i el de tarda de 2 a 10.
       Els miners s`'emportaven l'esmorzar o berenar, segons el torn. Al torn del mati, quan eren 2/4 de 10, sortien de la mina per menjar-se'l a la barraca, on prèviament un minaire ja havia sortit a fer escalfar les carmanyoles per tenir-les a punt.
       Disposaven d'una hora de temps, passada la qual, tornaven als seus llocs. El torn de tarda el berenar era a les 5.
       Pels qui treballaven fora de la mina, la jornada era de 8 a 5, (per exemple, hi havia un grup que feia la classificació del mineral quan estaven foradant la "galeria", mineral que el hi portaven dins d'una vagoneta metàl·lica amb bolquet, que per mitjà d'una "xaranga" anaven classificant.
       Pels qui treballaven fora de la mina, el dinar era a les 12 i els el portaven els seus familiars (l'esposa, mare, etc.)  per menjar-se'l a l'aire lliure. Aquests familiars a vegades feien colla per anar i tornar, tot conversant, i així el camí es feia més curt.
       Recordo haver vist els miners del torn del matí que en arribar a casa i després de ben rentar-se i dinar, s'ajeien al bell mig d'un prat a fer la migdiada i a la vegada oxigenar els seus pulmons. 

                
     Fins aquí he intentat plasmar les converses mantingudes per rememorar la història de les mines,amb els ex miners Àngel Casas i Joan Cambras, als qui agraeixo la  paciència que han tingut amb mi.


          Textos i dibuixos

                                Jordi Bachs i Pujol.
       

                                                                 

                                                                       
     


     
     

                                                                             

                                                                              

                                                              
                                                                                                                         

                                                                 


                                                                       
     
   

   

   

dimecres, 24 d’abril del 2019

Històries d'un poble miner. Atemptat al director de les mines.


                                          LA VANGUARDIA  14 de Mayo de 1887

     Recortamos de un periódico local:
     Nos escriben de las minas de San Juan de las Abadesas, con fecha de anteayer:
     Debo darle cuenta de un horroroso al par que incalificable atentado de que fué victima en la noche de ayer el señor ingeniero jefe, director de estas minas.
     Serian sobre las diez menos cuarto, hora en que la mayor parte de los habitantes de la colonia minera se hallan entregados al descanso, cuando se oyó un estrepitoso estruendo; al principio, nadie hizo caso de ello, pues aun a tales horas se oyen todos los dias estruendos parecidos, aunque no tan claros, procedentes de barrenos en el interior de la mina llamada "Dulce"; mas pronto se oyeron voces de socorro que partian de la casa número 5, que habita el señor ingeniero don Luis Mª Vidal; a las voces siguió un inusitado movimiento de gentes que iban y venian por todas partes, sin que nadie pudiera darse cuenta exacta de lo que habia sucedido: mas muy luego se supo detalladamente lo terrible de lo acontecido.
     A la hora antes citada, en que el señor ingeniero acostumbra a estar en su despacho cerrando su correspondencia, estallaron varios cartuchos de dinamita en la ventana del propio despacho, destrozando la dicha ventana y todos cuantos objetos amueblaban y decoraban dicho despacho. Una de las carteras que con varios documentos contenia un armario situado en la parte interior de la misma ventana donde se colocaron los cartuchos, fué a dar contra un tabique que habia al frente, abriendo un boquete en el mismo de 45 a 50 centímetros de diámetro, derribando al propio tiempo un armario que contenia varias porcelanas y que se hallaba adosado a la parte posterior de dicho tabique, echando un estuche de pesas y dos pesas más de a 2 kilógramos una, que se hallaban también en el mismo armario, a 5 metros de distancia del mismo.
     Afortunadamente quiso la Providencia, o la buena estrella del señor Vidal, que no hubiera que lamentar desgracias personales, pues gracias a un ligero dolor de cabeza que parece hacia rato padecia se señor ingeniero, cerró algo mas pronto la correspondencia y hacia unos dos minutos que habia salido del despacho para retirarse a descansar cuando estalló la dinamita. De modo que gracias a esta pequeña indisposición podemos felicitarnos de no tener que lamentar la pérdida del señor Vidal, persona respetabilísima y querida por cuantos le han tratado con alguna intimidad.
     Se supone que los criminales habian estado alguna vez en el predicho despacho, pues colocaron (según todas las apariencias) los cartuchos de modo que debieran herir directamente la cabeza del señor Vidal; y escogieron precisamente la hora en que dicho señor acostumbra a estar solo por haber ya despachado con sus empleados.
     Pocos momentos después de la detonación se personaron en el lugar del siniestro el señor juez municipal, alcalde, secretario y demás autoridades, quienes empezaron a practicar las primeras diligencias, no habiéndose retirado hasta muy entrada la mañana.
     Gracias a las acertadas disposiciones del dignísimo señor juez municipal don Andrés Clos, y auxiliado por los señores del municipio y la sección del somatén, que también acudieron a eso de las dos de la madrugada se hallaron a muy corta distancia de la citada casa siete cartuchos de dinamita, dos de ellos dispuestos con la mecha.
     Los autores de tan bárbaro atentado cuentan hasta ahora con la impunidad de su delito.
     Este es el hecho tal como ocurrió, lo que puedo afirmar, por ser uno de los primeros que acudieron al lugar del siniestro.


                  =================================================


     Aquesta notícia està directament relacionada amb la de la catàstrofe de Torallas ja publicada en un altre apartat. Després d'aquest atemptat (maig del 1887) el director sr. Luis Mª Vidal devia plegar i el dia del seu acomiadament (octubre del 1887)  va tenir lloc l'accident de Torallas.


                                                               
En aquesta foto de l'any 1920 es poden veure un grup d'autoritats
del poble davant la torre del director (casa nº 5 segons la notícia).
En el cercle, el director de les mines Sr. Aureliano Velasco.
Foto del llibre "Les mines de Surroca" de Martí Mercader.
                                                             
                                                                       
Fotografia de la torre del director on suposadament
va tenir lloc l'atemptat. El sector on està aquesta torre
tot era nº 5, pla inclinat nº 5, camí del nº 5 i aquell temps la
casa també devia ser coneguda pel nº 5.
Foto de procedència desconeguda on es veu la casa en molt
    mal estat a finals del s. XX, ara està en fase de restauració.