diumenge, 14 de juny del 2020

ROMÀNIC. MAQUETA Santa Magdalena de Puigsac.



    L'església de Santa Magdalena de Puigsac (o de Pardines), es troba en un petit veïnat a l'est del municipi de Pardines a la Vall de Ribes a 1220 mts. d'altitud aprox.
    Església romànica del s.XII, va ser consagrada l'any 1176 pel bisbe d'Urgell Arnau de Preixens. En el moment de la seva consagració va passar a pertànyer a la jurisdicció de Sant Esteve de Pardines.
    Al llarg dels segles ha sofert reformes i restauracions, concretament al s.XVIII es va construir el portal i un ull de bou al cantó de ponent i dues capelles laterals que van ser novament eliminades en l'última restauració de finals del s.XX.
    Consta d'una nau rectangular capçada a llevant per un absis semicircular, amb finestra d'arquivolta  remarcada per un fris. Al cantó de ponent hi ha el portal del s.XVIII, un ull de bou i un campanar de cadireta. A la façana sud i a recer d'un gran porxo hi ha el portal originari (actual porta d'entrada) i dues finestres.
    També al cantó de ponent, a l'exterior i separat de l'església hi ha un "púlpit" mirant al poble de Pardines. Era costum en els pobles de muntanya, al menys a la comarca del ripollès fer la benedicció del terme municipal una vegada a l'any, molts pobles encara conserven aquesta tradició. Segurament aquest "púlpit" servia o encara serveix per aquest acte litúrgic.

    ANECDOTARI
    Quan vaig fer aquesta església encara no n'havia fet cap de les considerades grans. Un bon dia vaig decidir fer la de Sant Jaume de Queralbs, al arribar allà i veure la gran complexitat i dimensions d'aquell edifici, com es diu popularment "em va caure l'ànima als peus", no sabia com posar-m'hi. Sense pensar-ho dues vegades vaig marxar, però no volia tornar a casa sense les mides d'una església per poder fer i vaig anar a Pardines, l'església de Santa Magdalena em va agradar, era més petita i em veia capaç de fer-la i així va ser. Temps més tard però, vaig tornar a Queralbs i em va tornar a impressionar però ja no em vaig fer enrrere.


     Aquesta maqueta no està exposada.


Vista de ponent. Podem veure a l'esquerra de la plaça el "púlpit"
que hi ha mirant al municipi de Pardines.
 
                                                                 
Vista general de l'església de Santa Magdalena de Puigsac.



Planimetria de Santa Magdalena de Puigsac.
Manel Anglada i Bayès.  1/200



    




 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada