Estació de Torallas a mitjans del segle passat. En la foto de la dreta podeu observar el camí "fresat" que passava just entre l'estació i l'andana. Fotos Ramón Pont. |
L'estació o carregador de Torallas era el punt final de la línia de ferrocarril Barcelona - St. Joan de les Abadesses. Situada aprox. a 820 mts. d'altura i a mig camí entre St. Joan i Ogassa servia exclusivament per carregar el carbó de les mines i el ciment procedent de les fàbriques de Can Balagué, Can Benet, Can Marteng i la Fàbrica Nova. Com podeu imaginar era un lloc amb una gran activitat i que intentaré reproduir-ho i donar-ho a conèixer pas a pas.
Voldria comentar també que aquesta estació era coneguda com "TORAIES". Suposo que a nivell més oficial, per el personal administratiu del ciment, de les mines, del ferrocarril, etc. tant escrit com parlat deuria ser Torallas, però popularment era "TORAIES" i pronunciat "TURAIES".
Tot el material que faig servir es de fabricació pròpia, excepte els "treballadors" que seran els últims d'entrar en escena, per la qual cosa a mesura que vagi construint ho aniré publicant juntament amb el muntatge.Voldria comentar també que aquesta estació era coneguda com "TORAIES". Suposo que a nivell més oficial, per el personal administratiu del ciment, de les mines, del ferrocarril, etc. tant escrit com parlat deuria ser Torallas, però popularment era "TORAIES" i pronunciat "TURAIES".
Per problemes d'espai en els treballs de construcció, aquesta reproducció constarà de tres maquetes individuals que un cop acabades i degudament complementades ens mostraran tota l'activitat que es desenvolupava en aquest punt.
El mes de Juliol del 2017 em poso mans a l'obra. El primer pas es aconseguir la màxima documentació possible, fotografies de les restes del que havia estat l'estació, comprobació de totes les mides possibles, edifici estació, llargària, amplada i alçada dels murs de l'andana, petits edificis secundaris, etc. Tot això complementat amb fotografies i plànols reals de l'època, converses amb persones que hi havien treballat o viscut experiències de molt a prop i del que recordo jo personalment, ja que el camí per anar a peu de Surroca a St. Joan o viceversa feia una drecera que passava per el mig de l'estació (vegeu foto superior dreta).
MAQUETA CENTRAL. Edifici principal i andana de càrrega.
A mitjans d'Agost començo la construcció de l'edifici principal. Consta de 28 obertures, 4 portes i 24 finestres. Tot i que han passat molts anys, crec recordar que la fusta d'aquestes obertures era pintada de blau, tant mateix eren més negres que blaves degut a la gran quantitat de pols de carbó i ciment que sempre s'hi respirava.
Per seguir l'ordre correcte de la construcció he numerat les fotografies segons vaig treballant.
1 - A l'esquerra l'edifici principal sense teules, a la dreta amb el teulat acabat. |
4 - El conjunt de l'estació va avançant, a l'esquerra en primer pla es pot veure el "volquet" per carregar el carbó al tren. |
MAQUETA CARA NORD. Part de la reproducció que recull el tram inferior del pla inclinat de la Masseta i l'explanada on arribaven el vagons de carbó. En aquest lloc els treballadors hi tenien dues "barraques" per guardar eines i resguardar-se en cas de mal temps. De fet aquestes petites construccions eren habituals en tots els llocs on hi havien miners treballant. També i com podreu veure més tard, aquest lloc era el punt on s'acumulava tota la fusta que servia per anar apuntalant les mines. Aquesta arribava amb el tren i continuava el seu camí amb els vagons que tornaven buits.
8 - Presentació i primers passos de la segona part de la reproducció. |
9 - El paisatge pren cos. 10 - Les vies ja estan al seu lloc. |
Després d'uns dies de vacances reprenem l'activitat a Torallas.
11 - Pla inclinat de "La Masseta" a l'arribada a Torallas. Podeu veure molta fusta que servia per apuntalar les mines i la pujaven amb els vagons buits. |
12 - En primer terme treballador de Can Marteng baixant ciment cap a Torallas i al fons tres vagons buits de carbó pujant cap a "la Masseta" |
13 - Plena activitat en l'arribada del carbó a Torallas i al fons a l'esquerra transport de ciment. |
14 - Via del ciment de Can Marteng. Com podeu veure aquesta via en aquest punt passava per sota el pla. |
17 - Ha arribat l'hora d'anar preparant la construcció del ferrocarril, sense aquest, el carbó no podria sortir de Torallas. Construcció pròpia utilitzant metall, cartró i fusta. |
MAQUETA CARA SUD.
Part de la reproducció que recull la sortida de l'estació. En ella hi podreu veure el tren amb vagons carregats de ciment i de carbó a punt de sortir amb destinació Barcelona. Un vagó carregat de fusta destinada a les mines. També hi veureu la petita andana que servia per carregar el ciment procedent de Can Benet amb treballadors "enfainats" carregant un vagó. Aquest carregador es va fer per donar cabuda a les vagonetes que primer baixaven de dues en dues per pròpia inèrcia i tornaven amb tracció animal (matxos) i que més tard van començar a fer-ho amb trens de més de 10 unitats arrossegades per una petita màquina (tractor) dièsel. També hi veureu una "barraca" de serveis, resguard dels treballadors en cas de mal temps i que el meu avi (peó de la carretera) utilitzava per guardar-hi les eines i fer-hi foc per escalfar el dinar quan treballava per aquesta zona.
22 - Una altre vista del tren a punt de sortida. 23 - Últimes instruccions abans de la sortida del primer viatge. 24 - A punt per encaixar la tercera part de la reproducció. |
26 - A l'esquerra foto de l'època carregant ciment i a la dreta fent el mateix treball a la maqueta un segle més tard. |
Tot el conjunt es pot veure a l'ajuntament de St. Joan de les Abadesses en hores d'oficina.
ANIREM FENT PASSOS.............
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada